Fordybelsesdag
Fordybelsesdag – Tid til at dykke ned i ét fag
På vores skole har vi hver onsdag en fordybelsesdag. Det betyder, at eleverne har ét fag hele dagen, hvilket giver en unik mulighed for at arbejde i dybden og tænke anderledes uden afbrydelser fra næste lektion på skemaet.
Fordybelsesdagen skal ikke forstås som et underholdende alternativ til elevernes øvrige skoledage. Slet ikke. Når der er tid til fordybelse, kan undervisningen naturligvis tilrettelægges mere kreativt, projektorienteret og praktisk. Dagen giver også mulighed for at tage undervisningen ud af huset, besøge museer eller sejlcenteret på Thurø, virksomheder eller naturen og opleve fagligheden i virkeligheden. Men fordybelsesdagen kan også foregå på skolen, hvor der f.eks. er fokus på læsning eller problemregning.
Siden vi indførte fordybelsesdage for et halvt år siden, har eleverne givet udtryk for, at de trives med denne måde at arbejde på. Med elevrådet som talerør, har eleverne givet udtryk for, at de har taget godt imod fordybelsesdagen, og de ser fordelen i at kunne fokusere på ét emne eller forløb ad gangen – f.eks. i idræt, hvor en hel dag giver plads til fordybelse i både teknik, taktik og bevægelsesglæde.
Derudover har fordybelse en dannelsesmæssig værdi. Når elever arbejder koncentreret med et emne over længere tid, lærer de ikke kun om stoffet – de lærer også om sig selv. De oplever, hvordan tålmodighed og fordybelse kan føre til ny indsigt, og de udvikler evnen til at tænke kritisk, reflektere og se sammenhænge.
Fordybelsesdagen er altså mere end bare en anderledes skoledag – det er en investering i elevernes faglige og personlige udvikling.