Børnehaveklasse og SFO
På Rantzausminde Skole har vi forårsSFO og SFO for eleverne i 0.- 3.årgang
Alle skolepædagoger deltager i både undervisningen og aktiviteter om eftermiddagen. Der arrangeres forskellige forløb med børnenes deltagelse - både indenfor, udenfor på legepladsen, i skoven og i det grønne nærmiljø. Der er tid til både fri leg og faste aktiviteter. Desuden har Rantzausminde Skole egen bus til rådighed i hverdagen, hvilket betyder, at vi i SFO'en også kan kan komme på tur.
I Svendborg Kommune er børn i forårsSFO fra 1. april til 31. juli. ForårsSFO er hverken børnehave eller skole, men et tredje pædagogisk tilbud. ForårsSFO er en naturlig forlængelse af det lærings- og udviklingsforløb, som dit barn har været en del af i dagtilbud og er medvirkende til, at der er en rød tråd mellem dagtilbud og skole.
LÆS MERE om tankerne og målet for ForårsSFO på Rantzausminde Skole og i Svendborg Kommune.
- Høj faglighed
- Social kompetence
- Refleksion og evnen til at se sammenhæng
- Lyst til at lære
Vi håber, I med denne info kan danne jer et billede af, hvordan vi arbejder med jeres børn.
At starte på Rantzausminde Skole i børnehaveklassen er starten på et langt, spændende og udfordrende skoleliv. Anerkendelse og dialog er nøgleord i samarbejdet mellem skolen og hjemmet. At være veludhvilet og møde til tiden er en selvfølge. At i Helhedsskolen er der et godt og trygt miljø, hvor der tages hensyn til hinanden. At de voksne sørger for en klar struktur med tydelige spilleregler. At der er et højt informationsniveau, hvor kommunikationen foregår via Aula. At børn og forældre deltager i forældremøder, trepartssamtaler og andre arrangementer, så børn, forældre og skolens personale lærer hinanden godt at kende, så vi får opbygget et åbent og tæt
samarbejde.
Generelt
Vi har 2 børnehaveklasser, der arbejder tæt sammen, så børnene lærer hinanden godt at kende og skaber relationer på tværs af klasserne.
- Vi har 2 børnehaveklasseledere og 1 skolepædagog/pædagogstuderende, 1 ressourcepædagog samt kommende klasseslærere tilknyttet
børnehaveklasserleder. - Børnene møder hver dag til undervisningsstart kl. 8.00
- Morgensamling finder sted hver morgen, hvor der er sange og eventuelle fællesbeskeder.
- En dag om ugen er der udeskoledag.
- Børnene må gerne medbringe 2 madpakker - en lille til om formiddagen og en større til selve spisepausen. Der kan bestilles mad fra ABC-skolemad, men vi anbefaler, at vores yngste børn har madpakke med hjemmefra.
- Idræt og bevægelse er en stor del af Helhedsskolen, dog er det kun selve idrætstimerne, børnene skal have idrætstøj og håndklæde med til.
- Der er mulighed for, at enkeltelever kan få tilbud om ekstra motorisk træning, hvis der måtte være behov for dette.
- Børnehaveklasserne har venskabsklasser/elever fra 5. årgang, som vil være sammen med børnene ved forskellige aktiviteter i løbet af året.
- Afholdelse af forældremøder og trepartssamtaler, hvor børnehaveklasseledere, børnehaveklasselærere og SFO deltager.
Forventningsafklaring
Læringen foregår, når børnene trives og er skoleparate. På det første forældremøde i børnehaveklassen vil der blive afstemt forventninger mellem skolen og hjemmet. Inden da, mener vi, det er vigtigt, at I som forældre ved, hvilke forventninger, skolen har til jer og jeres børn. Vi sætter fokus på at styrke og udvikle børnenes sociale relationer, selvhjulpenhed, vedholdenhed og det følelsesmæssige.
For at jeres børn er godt rustet til rollen som elev, er det vigtigt at:
- er veludhvilede.
- møder til tiden.
- har madpakker med.
- medbringer tøj efter vejrforholdene og skiftetøj.
- har pennalhuset i orden.
At I som forældre:
- bakker op omkring børnenes skolegang.
- følger børnenes skoleforløb via Aula og MinUddannelse.
Rantzausminde Skoles SFO er for elever fra forårsSFO'en og 0. klasse - 3. klasse med rum til leg, læring, fordybelse og kreativitet. Der arbejdes værkstedsorienteret med afsæt i de pædagogiske læreplanstemaer, hvor der dagligt tilbydes aktiviteter, som understøtter det enkelte barns udvikling med fokus på udvikling af stærke børnefællesskaber. SFO'en har lokaler i indskolingen med basislokale ved 0. klasserne, hvor der også er morgenåbning fra klokken 06.30-08.00.
SFO'en har både egne lokaler og fælleslokaler i indskolingen. Det vil sige, at aktiviteter finder sted i hele indskolingsmiljøet, i faglokaler samt på skolens store udeområder. ForårsSFO har fra 1. april og frem til sommerferien basis i Stjernedrys. Om eftermiddagen igangsættes aktiviteter, mens børnene samtidigt opmuntres og guides til at slippe fantasien og kreativiteten løs i gode legefællesskaber. Pædagogerne har faste timer i skoledelen og i SFO’en og børnene møder derfor kendte voksne med et godt kendskab til børnegruppen samt det enkelte barn. Børnene i SFO'en samles klassevis efter skole, hvor de har mulighed for at spise lidt medbragt mad, mens de informeres om dagens aktiviteter. Aktiviteterne tilrettelægges ud fra en aktivitetsplan og tilgåes af børnene på tværs af årgangene.
Vi lægger stor vægt på barnets mulighed for at udfolde sig kreativt gennem leg og forskellige værkstedsaktiviteter. Skolens uderum er udformet, så det giver muligheder for at lege med både små og store armbevægelser - her er udfordringer til både krop og hoved.
Med udgangspunkt i skolens værdigrundlag tager vi afsæt i det hele barn for derigennem at sikre, at alle aspekter omkring barnet bliver tilgodeset. Kontaktpædagogen følger så vidt muligt klassen gennem hele tiden i yngste børnemiljø og skaber gennem arbejdet i klassen og SFO relationer til barnet og forældrene. Samarbejdet mellem lærere og pædagoger er et bærende element i børnemiljøet og understøttes af fælles værdier og mål for arbejdet med børnene.
Åbningstider:
Mandag til torsdag klokken 06.30 -16.30
Fredag klokken 06.30-16.00
Lukkedage og ferie:
Uge 28 – 29 – 30
Mellem jul og nytår
Fredag efter Kr. Himmelfartsdag
Grundlovsdag
Rantzausminde Skoles pædagogiske personale er pt. i gang med at udvikle Rantzausminde Skoles styrkede pædagogiske læreplan. Læreplanen er et dynamisk værktøj, som danner grundlag for det pædagogiske arbejde. I nedenstående link kan man se en lille video og få et indblik i, hvad den styrkede pædagogiske læreplan er, og hvorfor vi netop arbejder med den i forårsSFO og SFO.
SE VIDEO: Den styrkede pædagogiske læreplan
Personale
Der er seks pædagoger, som tager sig af børnene, når de skoledagen er afsluttet. De fem af pædagogerne har fulgt børnene igennem hele deres skoledag, hvilket giver en mere bedre overgang fra skole til SFO.
Aktiviteter og fællesskabende aktiviteter
- kreative værksteder, f.eks. det faste Lego værksted
- boldspil / rollespil
- sang og dans
- kortspil
- hjælpe til ved eftermiddagstid én gang om ugen
- lektielæsning
- ture i skoven
- SFO-basket
Når børnene er indskrevet til opstart i forårsSFO, vil der i foråret ske flg.:
- I vil modtage en invitation til forskellige arrangementer/infomøder i løbet af efteråret, så I og jeres børn kan lære skolen at kende.
- Skolens SFO-leder eller en af skolens ressourcepersoner har overleveringsmøder vedrørende enkelte børn fra børnehaverne, hvis der er behov for dette. Dette foregår i marts måned. Ved indskrivningen vil I blive bedt om at give jeres samtykke til, at daginstitutionen og skolen snakker sammen om det enkelte barn og relationer mellem børnene.
- Klassedannelse vil i den forbindelse finde sted kort inden sommerferien og her vil det ligeledes blive meldt ud, så alle er godt forberedte inden sommerferien. Dette sker i et samarbejde mellem personalet fra forårsSFO og børnehaveklasselederne med udgangspunkt i skolens principper for klassedannelse. Selve klassedannelsen finder sted først i juni i samråd med personale fra børnehaverne og ud fra skolens principper om klassedannelser.
I er altid velkommen til at komme på besøg på skolen eller kontakte skolen, hvis der er noget, I er i tvivl om.