Svendborgprojektet – idrætsskole

Rantzausminde Skole har været en del af Svendborgprojektet siden 2008. Dette betyder, at eleverne fra 1. – 6. klasse har 270 min’s idræt og bevægelse /uge. På vores skole betyder det 5 timer/uge i sommerhalvåret og 4 timer/uge i vinterhalvåret.

De første 3 år var skolen sammen med 6 andre skoler i Svendborg tilknyttet et af verdens største og længstvarende forskningsprojekt af denne art, ledet af Niels Wedderkop. Forskningsprojektet vægtede forskning inden for type-II-diabetes, hjertekar-sygdomme, skader, rygproblemer, knogleudvikling og motorik.

Sport & uddannelse, Svendborg Kommune

Børnene har en markant lavere risiko for at udvikle livsstilssygdomme som fx hjertekarsygdomme og type II diabetes

BMI finder ikke 50 % af de fede børn – måling af livvidde bedre end BMI (fejlprocent ca. 11)

Børnene bliver mindre fede

Børnene bliver sundere og stærkere på alle parametre

Børnene får færre skader i skole og fritid

Børnene har lavere risiko for rygproblemer

Børnene får stærkere knogler

De børn der har mest brug for et sundhedsmæssigt løft har størst gavn af den ekstra idræt

Som følge af forskningens resultater har kommunalbestyrelsen besluttet, at alle skoler i Svendborg har idræt og bevægelse i 270 min/uge for 0. – 6. kl.