Rantzausminde Skole prioriterer at tage elever med ud af huset.

Verden og ikke mindst vores lokalområde byder på alle mulige relevante destinationer. Derfor er det en vigtig del af skolens opgave at vise eleverne forskellige aspekter af verdenen. Dette praktiseres bedst i en kombination af hverdagens undervisning og med ture uden for skolens matrikel. Derfor vil I som forældre også opleve, at jeres barn ofte er på forskellige ture i løbet af et skoleår. Det giver nogle anderledes skoledage og samtidigt bidrager det til fællesskabet i klassen. Hverdagens rutiner bliver for en stund sat på stand-by og eleverne oplever nye sider af hinanden i nye omgivelser.

Når elever på 9. årgang arbejder med den Kolde Krig, er det helt oplagt at besøge Langelandsfortet. Når emnet i i historie på 7. årgang handler om Besættelsen, er det oplagt at besøge Tirpitz-museet ved Blåvandshuk. Ligeledes tager vores lærere i kristendomskundskab gerne eleverne med på besøg i en Moské i Odense. Hanstholm er ofte destinationen for skoleturen på 5. årgang, og i 2023 havde vores 9. årgang fornøjelsen af at besøge Polen, imens en klasse fra 8. årgang valgte en mere nordlig retning og krydsede polarcirklen for at opleve midnatssolen. Andre gange nøjes vi blot med en tur i skoven.

Image

"En tur ud af huset gør noget godt for elevernes trivsel og ikke mindst for fællesskabet i en klasse.

De får oplevelser sammen, og samtidigt får de også en konkret virkelighed koblet på den daglige undervisning."